دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی است که با پیشرفت تکنولوژی بیشتر از بازاریابی سنتی امروزه از آن استفاده میشود که به صورت دیجیتال انجام میشود. به عبارتی دیگر، مانند جعبه ابزاری است که انواع تکنیکهای بازاریابی که از طریق کانالها و ابزارهای دیجیتالی انجام میشود را در بر میگیرد. ممکن است این کار با استفاده از اینترنت یا بدون آن انجام شود. دیجیتال مارکتینگ جایگاه ویژهای در برنامه بازاریابی شرکتها و کسب و کارهای مختلف دارد و امروزه نبودن آن در برنامه بازاریابی تقریبا غیرممکن است. برخی از استراتژی های آن عبارتند از :
- اپلیکیشنهای تلفن همراه
- پادکست و رادیو
- بیلبوردهای الکترونیکی
- تبلیغات تلویزیونی و تلفنی
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی آنلاین
مزایای استفاده از digital marketing
بهترین مزیتی که دیجیتال مارکتینگ دارد، میتوان به داشتن انبوهی از دادهها که در اختیار شما قرار میگیرد، اشاره کرد. فردی که صاحب کسب و کاری است با استفاده از بازاریابی دیجیتال میتواند ببیند کدام کانال ارتباطی با مشتریان برایش سودآورتر است. از مزایای دیگر آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
- حذف هزینههای اضافی مثل تهیهی کاغذ، چاپ و کاتالوگها
- جلوگیری از سودجویی واسطهها و در نتیجه افزایش میزان سود خرید و فروش
- افزایش سرعت خرید و فروش و صرفه جویی در وقت
- دسترسی جهانی
- تبدیل شدن به حالت رقابتی
- امکان خرید و فروش با داشتن یک گوشی هوشمند و دسترسی به اینترنت
- خرید و فروش بصورت 24 ساعته در 7 روز هفته
- کاهش هزینههای معاملاتی و تدارکاتی
بطور خلاصه digital marketing، به طور همزمان تبلیغات آنلاین و آفلاین را شامل میشود و بطور حتمی نیازی به اینترنت ندارد. برای مثال یک بازی را در نظر بگیرید که روی گوشی خود نصب کردهاید و اجرای آن نیازی به اینترنت ندارد. تبلیغاتی که درحین بازی مشاهده میکنید یک نوع بازاریابی دیجیتال محسوب میشود. یا مثلا پیامکی که برای شما ارسال میشود و حاوی محتوای تبلیغاتی است.
آنلاین مارکتینگ
به زبان ساده بازاریابی آنلاین مجموعهای از انواع روشهای اینترنتی است که برای ترویج برندهای تجاری با هدف فروش بیشتر محصولات و خدمات استفاده میشود. این درحالی است که بازاریابی دیجیتال انواع روشهای جدید بازاریابی از طریق وسایل دیجیتالی را شامل میشود اما آنلاین مارکتینگ تنها شامل روشهای اینترنتی است که در زیر مجموعهی دیجیتال مارکتینگ قرار دارد. در این روش، تنها راه ارتباطی بین فروشندگان و مشتریان، اینترنت و فضای مجازی است.
در روش آنلاین مارکتینگ، سه راه مختلف برای تبلیغ و بازاریابی وجود دارد که عبارتند از: طراحی وب سایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی. محل اصلی فعالیت بازاریابی آنلاین وبسایت اختصاصی است که میتواند به صورت ساده یا فروشگاه اینترنتی طراحی شود. وبلاگها محیطی برای ارائهی اطلاعات و دادههای جدید به مشتریان است و شبکههای اجتماعی محلی برای تبلیغ و بازاریابی بصورت ساده و کم حجم هستند.
برای درک بهتر مفهوم آنلاین مارکتینگ، یک برنامه را درنظر بگیرید که روی گوشی خود نصب کردهاید وبرای اجرای آن نیاز به اینترنت دارید. در حین استفاده از برنامه تبلیغاتی برای شما نشان داده میشود. یا برای مثال سایتهای کلیکی که در ازای مشاهدهی تبلیغات به شما مبلغی پرداخت میکنند.
مزایا استفاده از آنلاین مارکتینگ
- کاهش هزینههای بازاریابی سنتی و تبلیغات
- ارتباط موثرتر با مشتریان و بهبود نحوهی خدمات به آنها
- رقابت سالم و امکان رصد کردن فعالیت رقبا
- داشتن بازاری وسیعتر برای تبلیغات و کنترل بر اوضاع و شرایط بازار
- انعطاف پذیری و دادن فرصت انتخاب به مشتریان
- امکان تبلیغ 24 ساعته و بدون محدودیت جغرافیایی
ارائهی اطلاعات مفید به مصرف کنندگان از طریق طراحی و بهینه سازی سایت یکی از مهمترین مواردی است که در تمامی پروژهها مد نظر است. همچنین مدیریت سیستم ارتباطی با مشتریان تاثیر زیادی بر موفقیت آنلاین مارکتینگ دارد. در این روش باید صبر و حوصله زیادی به خرج داد. به این معنا که در فرآیند ارتباط با مشتری و تاثیر بر آنها به زمان زیادی نیاز است. نباید انتظار داشت مشتری همان لحظه تصمیم به خرید بگیرد بلکه بعد از دریافت اطلاعات، مدتی را برای فکر کردن و سپس برای انتخاب نیاز دارد سپس خرید انجام میشود.
بطور خلاصه آنلاین مارکتینگ مجموعه ای از روشهای اینترنتی جهت بهبود و افزایش تبلیغات است که برای کسب نتیجه بهتر استفاده میشود و در زیر مجموعهی دیجیتال مارکتینگ قرار دارد.
شش مرحله برای تولید محتوای دیجیتال
از آنجایی که ممکن است شما هم این روزها اصطلاح بازاریابی دیجیتال( Digital Marketing ) و بازاریابی آنلاینOnline Marketing ) ( را بسیار شنیده باشید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا این دو باهم یکی هستند؟ اگر فرق دارند تفاوت آنها در چیست؟ برای درک بهتر این موضوع، باتوجه به تعاریف کلی که از هر دو مفهوم ارائه شد خلاصهای از تفاوتها را با هم مرور میکنیم.
1-برای آنلاین مارکتینگ به اینترنت نیاز است اما در دیجیتال مارکتینگ وجود اینترنت ضروری نیست.
2- بازاریابی آنلاین شامل موضوعاتی مانند وبسایت، شبکههای اجتماعی و سئو است اما در بازاریابی دیجیتال با موضوعاتی مانند اپلیکیشنهای تلفن همراه، پادکست و پیامک سروکار داریم.
3- دیجیتال مارکتینگ حوزه ای وسیعتر از آنلاین مارکتینگ دارد. در واقع بازاریابی آنلاین بخشی از بازاریابی دیجیتال است.
4- در دیجیتال مارکتینگ از ابزارهای مختلف دیجیتالی استفاده میشود و صرفا برنامهها و موتورهای جستجو مدنظر نیست و میتواند همزمان هم آنلاین باشد هم آفلاین. به همین دلیل نسبت به بازاریابی آنلاین، راه های تعامل بیشتری با مردم و مشتریان دارد.
در نهایت با توجه به این تفاوتها، نکتهی مهم این است که این تعاریف صرفا لغوی هستند و باید بتوانیم در دنیای کار، هرکدام از این عبارتها را در جای مناسب خودش استفاده کنیم.