معمولا در فرآیند طراحی و تولید محتوای سایت فروشگاهی، باتوجه به دغدغههایی که برای محصولات وجود دارد به سئو سایتهای فروشگاهی کم توجهی میشود و وبمستران هم متاسفانه بیشتر تمرکز خود را بر روی سایتهای شرکتی و پرسونال قرار میدهد.
به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا با بررسی روشهای سئو سایت فروشگاهی شما را بیشتر با این حوزه آشنا کنیم و در انتها یک چک لیست سئو کاربردی برای انواع سایتهای فروشگاهی داشته باشیم.
سئو سایت فروشگاهی چه اهمیتی دارد ؟
بهتر است ابتدا اهمیت کار کردن بر روی سئو سایت فروشگاهی را کاملا درک کنید تا با انگیزهای دوچندان برای آن وقت بذارید.
به طور معمول در جست و جوهای گوگل ده صفحه دیده میشود که سایتهایی که در رتبه یک گوگل قرار دارند حدود 18.2 درصد تمامی کلیکها را نصیب خود میکند و بعد از آن لینک دوم 10.1 درصد و لینک سوم 7.2 درصد از کلیکها را شامل میشود و کاملا واضح است که تمایل کاربران به کلیک و بازدید لینکهای بالاتر بیشتر است.
چک لیست سئو سایت فروشگاهی
حالا میدانید که چرا سئو مهم است به خصوص برای فروشگاههای آنلاین که درآمدزایی و فروش را به طور مستقیم از طریق سایت انجام میدهند، پس به سراغ چک لیست سئو میرویم.
کاربری راحت – UX
مهمترین مساله در یک سایت فروشگاهی، کاربری راحت و یا همان تجربه کاربری مناسب است. هدف سایت جذب مخاطب برای خرید است و اگر در این فرآیند مشکلی وجود داشته باشد و یا کاربر نتواند نیازهایش را به راحتی پیدا کند به احتمال زیاد خرید را نیمه کاره رها کرده و یا در بهترین حالت پس از تکمیل فرآیند خرید دیگر به سایت شما باز نمیگردد!
اولویت اول سایت باید ایجاد یک تجربه کاربری لذت بخش برای مخاطب باشد تا به آسانی به مشتری وفادار شما تبدیل شود. برای بهبود فرآیند تجربه کاربری نکاتی که در ادامه بررسی میشود را مد نظر داشته باشید و در ابتدای راه سئو چک کنید.
بهینه و مناسب بودن سایت برای انواع گوشیهای همراه و حتی تبلتها سئو سایت فروشگاهی
رسپانسیو بودن سایت نکتهای که است که باتوجه به فراگیر شدن گوشیهای هوشمند نباید از قلم بیافتد، با رعایت نکردن همین نکته درصد زیادی از مخاطبان خود را از دست خواهید داد.
امنیت و SSL
در یک فروشگاه اینترنتی، امنیت از مواردی است که به راحتی اعتماد مخاطب را جلب میکند و کاربران سایت میتوانند به راحتی آدرس، تلفن و اطلاعات شخصی خود را برای خرید در اختیار شما قرار دهند و با داشتن SSL مورد تشویق گوگل نیز قرار خواهید گرفت.
برای دریافت گواهینامه SSL کافی است به هاست خود مراجعه کنید و تمدید سالیانه داشته باشید.
نظرات و بررسی مشتریان
همان طور که پیش از این اشاره شد، جلب اعتماد مخاطب مساله قابل توجهی است، زمانی که در کنار معرفی هر محصول نظرات خریداران و مصرفکنندگان قبلی قابل مشاهده باشد، افراد با آرامش خاطر بیشتری خرید میکنند و علاوه بر آن زمانی که پس از تکمیل فرآیند خرید نظر افراد را میپرسید حس رضایتمندی را در آنها ایجاد میکنید برای خریدهای بعدی نام برند شما در ذهنشان ماندگار میشود.
امکان جست و جو پیشرفته
زمانی که بیشتر از 20-30 محصول در سایت خود دارید، نیاز به آپشن جستجو در سایت دارید تا کاربران به راحتی محصول موردنظرشان را پیدا کنند. حال اگر این جستجو کاربری راحتتری را ایجاد کند، قطعا رضایت و خرید بیشتری انجام خواهد شد.
کاربری راحتتری همچون، امکان جست و جو در دستهبندی خاص، فیلتر کردن قیمت، رنگبندی و دیگر ویژگیهای محصول…
مشخص بودن روشهای پرداخت
تصور کنید کاربر انتخاب محصول، ثبت نام در سایت، وارد کردن اطلاعات و تمامی مراحل خرید را انتها پیش رفته و حالا موقع پرداخت روش پرداخت مدنظرش را پیدا نمیکند و یا موجود نیست! قطعا همچین اتفاقی بسیار آزاردهنده خواهد بود پس بهتر است تکلیف مشتری از ابتدا مشخص باشد و راه و روشهای پرداخت را بداند تا بتواند به راحتی تصمیم گیری کند.
“این پست در حال تکمیل میباشد”