این روزها اکثر کسب و کارها تمایل به داشتن وبسایت و یا شبکههای اجتماعی دارند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به جامعه هدف بزرگتری معرفی کنند، در همین حین مشاغل فریلنسری و دورکاری طرفداران بسیاری پیدا کرده، که یکی از پرطرفدارترین آنها شغل تولید محتواست! چرا که تمامی این کسب و کارها برای ورود به دنیای آنلاین و معرفی خود به بهترین شکل ممکن، نیاز به محتوا دارند.
در این پست سعی داریم شما با شغل تولید محتوا بیشتر آشنا شوید تا اگر قصد انتخاب این شغل را دارید، با دید درست و جامعی سراغ تولید محتوا بروید و یا اگر دنبال شخص یا تیمی هستید که به عنوان تولید کننده محتوا با شما همکاری داشته باشند، بدانید که از یک کارشناس تولید محتوا چه انتظاراتی باید داشته باشید.
تولید محتوا شامل چه نوع محتوایی میشود؟
شاید در نگاه اول این تصور را داشته باشید که فقط تولید محتوا دیجیتال وجود دارد ! اما تمام بروشورها، مجلات و همهی اطلاعاتی که حتی به شکل فیزیکی و کاغذی به دست شما میرسد شامل فرآیند تولید محتوا میشود. اما با توجه به اشتیاق مردم به استفاده از تکنولوژی، تولید محتوای دیجیتال طرفدارن بیشتری دارد که این نوع از محتوا از طریق یکی از رسانههای زیر به دست مخاطب میرسد:
- نرمافزارها و ابزارهای پیام رسانی مثل واتساپ، تلگرام و .. که اکثر مردم این روزها برای انتقال پیام از آنها استفاده میکنند.
- شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، آپارات، یوتیوب و … که هرکدام فرمت محتوای خاص خود را نیاز دارد.
- و از همه مهمتر وبسایتها و وبلاگها که سایت تخصصی هر کسب و کاری برای معرفی برند، محصول و یا خدمات خود نیازمند محتوا هستند.
همانطور که اشاره شد در هر رسانهای با توجه به ذات آن رسانه و نیاز مخاطب فرمتهای متفاوتی از محتوا باید استفاده شود.
این فرمتها به شکل زیر دستهبندی میشود:
- متن (بازنویسی از منابع فارسی ، ترجمه از منابع معتبر مختلف)
- عکس (تصاویر خام و یا اصلاح شده)
- اینفوگرافیک (معرفی برند، خدمات، آموزشی …)
- ویدیو (انواع موشن گرافی ها، دوبله ، تیزر تبلیغاتی و …)
- پادکست (آموزشی، مصاحبه و …)
کارشناس تولید محتوا باید چه کاری انجام دهد و چه مهارتهایی داشته باشد ؟

حالا میدانید که محتوا در فرمتها متنوعی تولید میشود، پس یک کارشناس محتوا برای هر نوع محتوایی باید تخصصها و نرمافزارهای مربوطه را به خوبی بشناسد و تسلط کافی را داشته باشد. اما در نگاه کلیتر، فارغ از نوع محتوا تولید شده، کارشناس تولید محتوا باید یکسری مهارتهای پایهای برای این شغل داشته باشد که در ادامه آورده شده است.
نویسندگی
برای انتقال اطلاعات، تبلیغات و هر نوع ارتباطی با مخاطب، محتوای متنی جزئی جداناپذیر است، حتی اگر شما یک کارشناس محتوا در حوزه ویدیویی و تصویری باشید، چرا که برای هر کلیپ و یا ویدیویی که شما تولید میکنید نیاز به کپشن و محتوای متنی دارید و قطعا کارفرما این انتظار را دارد که بتوانید نگارش و اصلاحات را به خوبی انجام دهید.
نویسندگی در شغل تولید محتوا، معمولا با عنوان “توانایی محتوا نویسی” شناخته میشود، به این معنی که شما بتوانید با بهترین نگارش ممکن، بدون غلطهای املایی و یا نگارشی محتوای متنی را آماده کنید و بتوانید کلمه کلیدی را به طرز خلاقانهای به کار ببرید.
تسلط کافی و یا آشنایی با زبان انگلیسی
یک کارشناس تولید محتوا، فرقی نمیکند که در حوزه بازنویسی و یا ترجمه فعالیت دارد، در هر حال نیاز به دانستن زبان انگلیسی را نمیشود انکار کرد. چرا که برای همراه بودن با اطلاعات روز دنیا و دسترسی داشتن به منابع معتبر نیاز دارید که جستجو و تحقیق به زبان انگلیسی را انجام دهید و اطلاعات خود را محدود به زبان بومی خودتان نکنید.
تسلط نسبی بر نرمافزارهای آفیس
با فرمتهای مختلف محتوا آشنا شدهاید و قطعا نیاز به داشتن آشنایی با نرمافزارهای آفیس برای شما هم کاملا واضح است، نوشتن متن، مدیریت کارها و … همه و همه نیاز به سادهترین کارها در خانواده نرمافزارهای آفیس دارد که شامل نرمافزارهای زیر میشود :
- ورد (Microsoft Word)
- اکسل (Microsoft Excel)
- پاورپوینت (Microsoft PowerPoint)
داشتن آشنایی با ابزارهای گرافیکی
بی شک تولید محتوا با فرمتهای تصویری نیاز به تسلط بر نرمافزارهایی همچون Photoshop و Illustrator و CorelDraw و … دارد. اما حتی یک کارشناس تولید محتوای متنی نیز نیاز به ابزارهای گرافیکی دارد ! چرا که قطعا در فرآیند تولید محتوا نیاز به اصلاح تصاویر، ایجاد یک نمودار و حتی یک اینفوگرافیک ساده خواهند داشت و این جز مهارتهایی هست که داشتنش واجب است وگرنه کارها پیش نخواهد رفت!
ریسرچر قوی موضوعی و یا توانایی تحقیق و جست و جو

برای یک تولید محتوای جذاب و حرفهای قطعا نیاز دارید نمونههای مشابه را ببینید، ایده بگیرید و یا حتی از منابع معتبر و قابل اتکا استفاده کنید، پس باید توانایی جست و جو و پیدا کردن این منابع و ایدهها را داشته باشید. مهمتر از آن این است که شما بتوانید رقبای خود را در حوزهای که قصد تولید محتوا دارید بشناسید تا بتوانید محتوایی با کیفیتتر و جدیدتر به نسبت آنها تولید کنید پس باید بتوانید موضوعی که به دنبال آن هستید را در میان ملیونها سایت اینترنتی پیدا کنید.
آشنایی با سیستمهای مدیریت محتوای کاربردی CMS
وبسایتها برای انتشار محتوا معمولا از سیستمهای مدیریت محتوا یا همان Content Management System استفاده میکنند. CMS های بسیار متنوعی وجود دارد که معروفترین و کاربردیترین آنها سیستم مدیریت محتوا وردپرس WordPress است .
گاهی اوقات کارشناس محتوا، وظیقه انتشار و بارگذاری مطالب در سایت را نیز بر عهده دارد که در این صورت شما نیاز دارید به طور کامل با این فرآیند آشنایی داشته باشید، تا بتوانید محتوای تولید شده را به دست مخاطب برسانید، اما گاهی اوقات این بخش بر عهده شخص دیگری است، اما باز هم شما نیاز با آشنایی با این بخش دارید، تا بدانید که محتوایی که تولید میکنید در نهایت در چه سیستم و فرمتی باید منتشر شود تا محتوا را با توجه به آن سیستم بهینه کنید و محتوایی با کیفیتتر تولید کنید.
توانایی تولید محتوا سئو شده و بهینهسازی متن برای موتورهای جستجو
اگر شما تمام تواناییهای ذکر شده را داشته باشید، اما نتوانید محتوا را برای موتورهای جست و جو بهنیهسازی و آماده کنید، تمام فرآیند تولید محتوای شما بینتیجه است. هدف از نوشتن یک متن رساندن آن به دست جامعه هدف مربوط به خودش میباشد که این کار با سئو SEO امکان پذیر است و حتی آشنایی با این حوزه مزیت بسیار قابل توجهی به حساب میآید.
در نهایت اگر به دنبال استخدام یک کارشناس محتوا هستید، حتی اگر فردی را با داشتن تمامی این مهارتهای پایهای یافتید، نباید از او انتظار داشته باشید که با داشتن یک میز و سیستم کامپیوتری برای شما معجزه کند. پایه و اساس هر تولید محتوایی اطلاعات خام و اولیهای است که کارفرما در اختیار کارشناس تولید محتوا قرار میدهد و اینجاست که هنر محتوا نویسی به میان آمده و از یک اطلاعات خام، محتوایی خلاقانه و جذاب تولید میشود.
برای یک کارشناس محتوا، داشتن این چنین مهارتهایی واجب است و قطعا هرچقدر مهارتها تخصصیتر باشد، کیفیت محتوای تولید شده بالاتر میرود و مخاطبان بیشتری را جذب میکند.