کلمه کلیدی مناسب و اهمیت آن برای موتورهای جست‌و‌جوا در مقالات پیشین بررسی شد و حالا که درک صحیحی از اهمیت کلمات کلیدی ایجاد شده است، نیاز است تا بدانیم این کلمات را چطور بررسی و انتخاب کنیم. در ادامه فرآیند و روش‌های پرکاربرد انتخاب کلمه کلیدی بررسی شده است تا با استفاده درست از این تکنیک­‌ها در جای مناسب خود بتوان سئو و رتبه سایت را بهبود ببخشیم.

مشخص کردن هدف و کاربرد کلمه کلیدی

ابتدا باید هدف سایت خود و دسته‌بندی موضوعی کلی سایت را مشخص کنید تا دامنه انتخاب کلمات خود را محدودتر کنید و مخاطبان متمرکزتری را جذب کنید. در ابتدای کار می‌­توانید پس از مشخص شدن حوزه کلی و دسته‌­بندی‌­های اصلی وب سایت، 20 کلمه کلیدی که هدف شماست را لیست کرده و سپس در جدولی آن ها را بر اساس اولویت خود مرتب کنید.

با استفاده از تکنیک های نیچ مارکتینگ Niche Market ‌‌‌میتوانید نیازهای جامعه هدف خود را بشناسید و اولویت‌های خود را با توجه به این نیازها بچینید.

کلمه کلیدی رقبا

سپس باید رقبای شما در این حوزه مشخص شوند، زمانی که صحبت از کلمه کلیدی برای یک متن و یا مقاله است، رقیب شما مقالاتی هستند که در جست و جوی گوگل به عنوان اولین نتایج نمایش داده می‌شود که با آنالیز و تحلیل کلمه کلیدی به کاربرده شده در آن مقالات می‌توانید استراتژی محتوایی بهتری بچینید.

کلمه کلیدی با رنک بالا

با تحلیل و بررسی سایت خود می‌توانید ببینید که مخاطبان شما بیشتر در جست‌وجوی چه عنوان‌هایی بوده‌اند و کدام دسته‌بندی سایت شما بازدید بیشتری داشته است و کلمات کلیدی بعدی خود را مرتبط با آن‌ها انتخاب کنید تا مخاطبان وفادار و ارزشمند خود را حفظ کنید.

کلمه کلیدی

قرار دادن خود به جای مخاطب

سعی کنید خود را در موقعیت جست و جو و به عنوان یک مخاطب قرار دهید. در گوگل چه چیزی تایپ می‌کنید ؟ و یا اگر به طور حضوری با مخاطبان خود در تعامل هستید، در میان گفت‌و‌گو ها به این توجه کنید که سوال مخاطب شما چیست و به دنبال چه جوابی میگردد؟

بررسی کامنت­‌ها

بازخوردها و کامنت‌هایی که درمقالات شما وجود دارد، بسیار حائز اهمیت بوده و می‌­تواند به شما در انتخاب کلمات کلیدی و موضوعات بعدی مقالات کمک کند چرا که شما به راحتی درک می‌کنید مخاطب شما در جست و جو چه چیزی است و کمک کنید جواب سوالش را در سایت شما پیدا کند.

کلمه کلیدی و یا عبارات طولانی؟

استفاده از عبارات طولانی­‌تر به جای کلمات کلیدی، تا مخاطب به شکل هدفمند‌تری بتواند به مقالات شما دسترسی پیدا کند که با نام Long Term Keyword شناخته می‌شود.

کلمه کلیدی

استفاده از ابزارهای آنلاین

گوگل ترند – Google Trends

با استفاده از این ابزارعلاقه‌مندی کاربران را نسبت به کلمات کلیدی بررسی کنید و متوجه شوید که در طول یک بازه زمانی علاقه‌مندی کاربران به یک هدف کم و یا زیاد شده است و مقایسه کنید که بین اولویت‌های شما، علاقه‌مندی به کدام کلمات بیشتر است.

تبلیغات کلیکی گوگل

این ابزار در واقع برای ایجاد تبلیغات در صفحات گوگل ایجاد شده است، اما به راحتی به شما برای انتخاب کلمه کلیدی و میزان بازدید مخاطبان مشاوره می‌دهد.

عنوان های مرتبط گوگل

هنگام جست‌و‌جوی یک عبارت در گوگل، پس از نمایش نتایج، عنوان‌هایی مرتبط  تحت عنوان Searches related to با موضوع شما نمایش داده می‌شود که در واقع نشان دهنده بیشترین جست‌جوهای کاربران بوده است .

پیشنهادات گوگل

گوگل باتوجه به سیستم هوشمندی که دارد، هنگام تایپ عبارات در نوار جست‌و‌جو، به طور خودکار برخی کلمات را تکمیل کرده و یا براساس بیشترین جست وجوهای گذشته، عنوان‌هایی را به شما پیشنهاد میدهد. کلمات مورد نظر خود را در گوگل تایپ کرده و از پیشنهادات گوگل برای بهتر شدن  کلمه کلیدی های مقالات خود استفاده کنید.

طوفان فکری

کلمه کلیدی اصلی خود را بنویسید و به همراه تیم تولید محتوای خود، با یک طوفان فکری، تمام ایده‌ها و کلمات مترادف و متضاد و هم خانواده ی کلمه را مطرح کرده و با ترکیب این کلمات، چندین عنوان مناسب برای چندین مقاله و پست سایت خود بسازید.

اصطلاحات و عبارات محاوره‌ای در انتخاب کلمه کلیدی

گاهی اوقات بهترین کلمه کلیدی، اولین کلمه‌ای است که به ذهن شما میرسد، چرا که گاهی مخاطب شما هم بدون داشتن اطلاعات تخصصی خاصی و با اولین کلماتی که در ذهن دارد به سرچ می‌پردازد و یا حتی گاهی بسیاری از افراد با کلمات و عبارات کاملا محاوره‌ای جست‌و‌جو می‌کنند که میتواند الهام بخش شما برای انتخاب عنوان مقالات باشد.

پس از تحلیل و بررسی‌های اولیه و انتخاب کلمات کلیدی، نیاز است بدانید که چطور و در کدام قسمت‌های متن باید این کلمات را به کار ببرید تا موتورهای جست‌وجو هدف متن شما را آنالیز کنند و مهم‌تر از آن مخاطب شما بتواند ارتباط مفیدتر و هدفمندتری با متن شما برقرار کند.

در ادامه نحوه استفاده از کلمات کلیدی در متن را مطالعه کنید.