قانون قلاب در تولید محتوا یکی از مهمترین قانونهایی است که برای تهیه تولید محتوای منحصر به فرد لازم و ضروری است. با کمک این قانون به راحتی میتوانید مخاطبان خود را جذب و بازدید سایت خود را افزایش دهید. این قانون برای همه محتواها اعم از محتوای متنی، محتوای ویدیویی، محتوای صوتی و …. کاربرد دارد. اگر میخواهید بازدید ویدیوهای اینستاگرام و همچنین پستهای وبلاگ شما افزایش یابد، باید از این قانون استفاده نمایید. قانون قلاب به شما کمک میکند تا بازدید شبکههای اجتماعی و وبلاگ خود را افزایش دهید.

واضح و بدیهی است که بهترین و کاراترین روش برای جذب مخاطب و مشتری در سایت، تولید محتوای خوب و همیشه سبز است. توجه نمایید، محتوا به هر میزانی که ارزشمند باشد، باز هم نیازمند قلاب است، تا با استفاده از آن مخاطب را جذب و او را ترغیب و تشویق به خرید و یا استفاده از خدمات خود نمایید. در واقع قانون قلاب بیان میکند که شما برای جذب مخاطب خود در محتوا، فرصت بسیار اندکی در اختیار دارید. بنابراین باید تلاش کنید، از این فرصت به نحو احسنت استفاده نمایید. زمانی که شما این فرصت را از دست دهید، دیگر مهم نیست که ادامه مطلب شما چه چیزی را بیان میکند، زیرا مخاطب شما از مشاهده ادامه محتوا صرف نظر نموده است و شما نتوانستهاید نظر او را جلب نمایید. بنابراین با استفاده قانون قلاب، به راحتی میتوانید توجه مخاطبان خود را جلب کنید و ترافیک و بازدید سایت خود را افزایش دهید.
آیا میدانید با قلاب چه چیزی را میخواهید صید کنید؟
به طور مثال زمانی که شما به عنوان مدرس محتوایی را تولید میکنید، در واقع به دنبال توجه افراد هستید. بنابراین در دنیای تدریس، ماهی توجه افراد است که شما باید با قلاب آن را بگیرید. لازم به ذکر است، توجه افراد یکی از با ارزشمندترین مواردی است که به آسانی نمیتوانید آن را بهدست بیاورید. اگر میخواهید توجه افراد را در 10 ثانیه اول جلب کنید، هیچگاه در ابتدای محتواهای خود کلیشهای صحبت نکنید. در واقع محتوای شما در حال رقابت با هزاران محتوای دیگر است که ممکن است توجه مخاطب شما را جلب نماید. صحبتهای کلیشهای سبب از دست دادن مخاطبان شما میشود.

قانون قلاب در تولید ویدیوی اینستاگرام
در تولید محتوای ویدیویی برای جلب توجه مخاطب تنها ده ثانیه زمان دارید. جالب است بدانید، افراد و مخاطبان اینستاگرام کنجکاو هستند و بهترین روش برای جلب توجه ایجاد کنجکاوی در محتواهای ویدیویی و متنی است. به عنوان مثال اگر به شما گفته شود، در این محتوا میخواهیم ” مهم ترین عامل شکست در کسب و کارها را بیان نماییم… ” خود همین جمله، یک قلاب به شمار میآید؛ زیرا مخاطب میخواهد برای چند ثانیه دیگر منتظر بماند تا با مشاهده ادامه محتوا کنجکاویش رفع شود. اگر توضیحات، همان ده ثانیه اول خوب و جذاب باشد، مخاطب تا آخر محتوا شما را همراهی میکند. بنابراین یکی از اشتباهات رایج در ویدیوهای اینستاگرام این است که ابتدای ویدیو به سلام و احوال پرسی و معرفی خود بپردازید. در واقع شما هیچ گونه جمله و نکته جذابی را بیان نکردهاید، تا مخاطب برای دیدن ادامه ویدیو شما ترغیب شود. فراموش نکنید ، تنها ده ثانیه اول را فرصت دارید، تا در ذهن مخاطب خود تاثیرگذاری مورد نظر را اعمال کنید.
قانون قلاب در آموزشهای طولانیتر
جالب است بدانید، یکی از منتقدان معروف فیلمها مایک دی آنجلو در سال 2015 مقالهای با عنوان چیزهایی که از تماشای ده دقیقه اول فیلم آموختم را منتشر کرد. او در این مقاله بیان نموده است، اگر یک فیلم سینمایی بتواند در 10 دقیقه اول نظر ببینده را جلب کند، شانس بسیار بالایی در موفقیت دارد. بدین صورت ببیننده ترغیب میشود، ده دقیقه بعدی فیلم را نیز ببیند. تا آخر فیلم باید این قانون قلاب که همان قانون ده دقیقه برای محتواهای طولانیتر و یا ده ثانیه برای محتواهای کوتاه تر است، اتفاق افتد. البته ناگفته نماند، فیلمهایی نیز ساخته شدهاند، که ابتدای آن کسل کننده و خسته کننده است، اما در ادامه توانست است، توجه افراد را جلب و آنها را میخکوب نماید. اما تعداد افرادی که با وجود جذاب نبودن فیلم بخواهند ادامه آن را ببینند، بسیار اندک است. در فیلمهای آموزشی نیز دقت کنید که در ده دقیقه اول از مقدمه چینی بسیار زیاد پرهیز نمایید، زیرا با استفاده از حرفهای تکراری و کلیشهای نمی توانید مخاطب را برای مشاهده ادامه فیلم ترغیب نمایید.
قانون قلاب در نوشتن مقالات
هیچگاه در نوشتن مقالات اولین پاراگراف را به بیان بدیهیات نپردازید، همچنین از جملات کلیشهای ” در این مقاله قصد داریم این مطلب را برای شما توضیح دهیم” نیز بپرهیزید. به خاطر داشته باشید، اولین بند مقاله یکی از مهمترین قسمتهای آن به شمار میآید که مخاطب تصمیم میگیرد که آیا ارزش دارد برای خواندن مطلب شما زمان بگذارد یا خیر.

بنابراین قانون قلاب در تولید محتوا این گونه است که در ابتداییترین قسمت محتوای خود نظر مخاطب را بتوانید جلب نمایید و تا قبل از آن که مخاطب از خواندن و یا مشاهده محتوای شما صرف نظر کند، اصل موضوع را بیان نمایید. با رعایت این نکات میتوانید محتواهایی جذاب و ارزشمند با قانون قلاب تهیه نمایید و بازدید سایت خود را افزایش دهید.
خلاصه قانون قلاب در تولید محتوا این است: در اولین بخش محتوا توجه مخاطب را جلب کنید و بلافاصله سر اصل مطلب بروید، قبل از اینکه مخاطب از مشاهده محتوای شما منصرف شود!