برنامه محتوا در دنیای بازاریابی یک استراتژی جدید به شمار میآید. زمانی که بحث سئو و محتوا در میان باشد، برنامه محتوا میتواند کارا و برای رسیدن به موفقیت بیشتر ضروری باشد. با داشتن برنامه محتوا میتوان نتایج بهتری را ارائه نمایید. بنابراین برای دست یابی به موفقیتهای بیشتر، لازم و ضروری است که بدانید چگونه میتوان از محتوا به منظور هدف قرار دادن مخاطب خود استفاده نمایید و راههای هماهنگی این اهداف با هدفهای شغلی خود چیست؟
اهمیت ساخت برنامه محتوا و نحوه شروع کار
درک کنید که برای چه کاری تلاش می کنید
زمانی که شما در مورد هر موضوعی که دوست دارید و هر زمانی که فرصت دارید متن مینویسید، در مقابل داشتن یک برنامه محتوا واضح ، تعریف شده و هدفگذاری شده نتیجه اثر بخشی را ارائه نمی دهد. در واقع با داشتن یک برنامه محتوا میتوانید تمامی ایدههای خود را از قبل تعیین نمایید و در مورد آنها جستجو نمایید و اطلاعات خود را درباره آنها افزایش دهید و آن چه را که میخواهید به آن برسید، را تجسم نمایید. با این کار، شما برای تولید هرگونه محتوای آماده هستید.
اطمینان حاصل کنید، که از جریان مداوم تولید محتوا برخوردار هستید.
با ایجاد یک برنامه محتوا کامل، میتوانید که یک جریان مستمر محتوا را در طی فعالیتهای خود داشته باشید. بنابراین میتوان این گونه بیان نمود که هر گونه کاهش و یا اختلالی در میزان تولید محتوا داشته باشید، تاثیر منفی بر رتبهبندی سایت شما خواهد داشت. با داشتن یک برنامه محتوا مناسب و هدفگذاری شده، میتوان در رتبهبندی گوگل امتیاز بالاتری را دریافت نمایید. با توسعه و پیشرفت برنامه محتوا، همهی محتواهایی که تهیه نمودهاید، به شما این را میدهد تا نیاز مخاطبان خود را شناسایی نمایید و بدون هیچ گونه مشکلی با تلاش بیشتر روند تولید محتوا را طی نمایید.

از کانال هایی استفاده کنید که برای شما بهترین باشند.
جالب است بدانید، منظور از برنامه محتوا، تنها تعیین نوع محتوا نیست، بلکه باید کانالهایی را که منتشر کردن محتواها در آنها موثر تر هستند، را نیز شناسایی نمایید. در واقع با گذشت زمان میتوان کانالهای بازاریابی را مورد ارزیابی قرار دهید و تاثیرگذارترین آنها را شناسایی نمایید. بدین صورت میتوانید محتواهای تهیه شده را در کانال های موفقتر منتشر نمایید، تا موفقیت بیشتری را کسب نمایید. فراموش نکنید، یکی از مهمترین اصول تولید محتوا، ایجاد اشتیاق و انگیزه است. با شناسایی هدف مخاطبان خود میتوانید برنامه محتوا خود را با هدف گذاریهای بهتر ایجاد و اصلاح نمایید.
تعیین کنید که چه زمانی سایر کانال های بازاریابی را در اختیار بگیرید.
از دیگر مزایای ایجاد یک برنامه محتوا، تعیین زمان اتصال به دیگر کانالهای بازاریابی است. لازم به ذکر است، با داشتن یک برنامه بازاریابی محتوایی خوب میتوانید برای هر قسمت از مطالب به صورت مجزا آماده باشید. فرض کنید یک شرکت فناوری می خواهد وبلاگی درباره بهترین گجتهای سال 2019 بسازد، ممکن است ابتدا تصمیم بگیرد، قبل از انتشار موضوع در وبلاگ از شبکههای اجتماعی برای ایجاد حواشی موضوع استفاده نماید. همچنین میتوانند ابتدا انجام نظر سنجی انجام دهند و نتایج را در شبکههای اجتماعی ارتقا دهند، زیرا این گونه محتواها برای تشویق و جلب مشارکت بیشتر مخاطب صورت میگیرد. با ترکیب کانالهای مختلف و دسترسی داشتن به تمامی آنها با استفاده از یک برنامه، میتوانید تشخیص دهید که در چه زمانی و به چه صورت از شبکههای اجتماعی به نفع خود استفاده نمایید.
برنامههای محتوایی و نحوه ایجاد آنها
هدف خود را از تولید محتوا مشخص نمایید.
ابتدا باید هدف خود را از تولید محتوا مشخص نمایید. میخواهید کسب و کار خود را معرفی نمایید؟ میخواهید مشتریان را به مشارکت بیشتر مشتری دعوت نمایید؟ میخواهید ترافیک و تعداد بازدیدکنندگان وبلاگ را افزایش دهید؟
همچنین ممکن است شما بخواهید، تمامی گزینههای بیان شده را با هم در برنامه خود داشته باشید، اما فراموش نکنید با درک اهداف میتوانید ، ابتدا نوع مناسب محتوای خود را هدفگذاری نمایید. با تعیین هدف محتوای خود به راحتی میتوانید یک برنامه بازاریابی موفق تر برای خود طراحی نمایید.

محتوای فعلی شما و رقبا
در این مرحله باید ابتدا مطالب قبلی خود و رقبایتان را مورد ارزیابی قرار دهید. توجه نمایید، با استفاده از گوگل آنالیتیکس می توانید، به شناسایی محتواهای موفقی که در گذشته در وب سایت خود قرار داده اید، بپردازید. فراموش نکنید، محتوای شما باید جذاب باشد، بنابراین از ایدههای عمومی باید استفاده نکنید. با توجه به انواع محتواهایی که رقبای شما از آن ها استفاده میکنند میتوانند برای شما الهام بخش باشد تا بتوانید ایدههای جدیدتری ارائه دهید.
استفاده از نظر مخاطبان
سعی کنید، همیشه قبل از جمعآوری ایدهها و تهیه برنامه محتوا ، خود را به جای مخاطبان قرار دهید. با این که یک ترفند ساده است، اما با این کار میتوانید دست یابید که چه نوع محتوایی با چه موضوعی باید تولید نمایید. توجه نمایید، نیازی نیست همیشه محتواها، طولانی باشد. گاهی اوقات لازم است محتوایی مختصر و مفید تولید نمایید. به یاد داشته باشید، ارزش مشاهده ذهنیت مخاطب را برای پیدا نمودن ایدههای جدید نباید نادیده بگیرید.
ایجاد عناوین هدفمند
با داشتن ایده کامل در مورد برنامه محتوا خود و کانالهای بازاریابی می توانید عنوانهای مناسب و مهم را برای برنامه خود تهیه نمایید. واضح و بدیهی است که محتوایی باید تهیه نمایید که مخاطبان شما آن را جستجو نمایند. با استفاده از ابزارهایی همانند ubersuggest میتوانید عناوین مرتبط با بخش های مورد هدف خود را پیدا نمایید.